De race is live te volgen op: www.deltalloydsolarboat.nl/wedstrijden Home Contact

BOOT 2008

Het Delta Lloyd Solar Boat Team ontwikkelt een boot die aangedreven wordt op zonne-energie. Door de stijgende vraag aan energie en de afnemende fossiele brandstoffen is dit project een uitstekende mogelijkheid om te laten zijn hoever de huidige ontwikkelingen zijn.

Het Delta Lloyd Solar Boat Team is een studenten project van studenten van de Technische Universiteit Delft. Het belangrijkste doel van dit project is om met een boot, die volledig wordt aangedreven door de kracht van de zon, de Frisian Solar Challenge 2008 opnieuw te winnen.  Gesteund door sponsoren en supporters is dit doel bereikt. Met een gemiddelde snelheid van bijna 17 km/u en een voorsprong van 3 uur op de nummer 2, is het Delta Lloyd Solar Boat Team eerste geworden in een tijd van 12.05 uur. Hiervoor hebben de studenten  wel hun studie een jaar stop gezet en een klein bedrijf gerund. Waarbij  ze de financiering, ontwerp en productie zelf gedaan hebben.

Een aantal ontwerpaspecten zullen uitgelegd worden nl. zonnecellen, romp, elektrisch systeem, en voorstuwing. (Infografic Solar Boat)


Afmetingen:
Lengte: 6.15
Breedte: 1.67
Diepgang romp: 10 cm; de totale diepgang met schroef is 60 cm
Gewicht: 90 kg (exclusief bestuurder)
Topsnelheid: 26 km/u (gem. 20 km/u)

Zonnecellen Het 8 m2 dekoppervlak van de boot is bedekt met 2964 Galium-Arsenide Triple Junction zonnecellen. Deze zonnecellen hebben een efficientie van 25% (reguliere zonnecellen hebben een efficientie van circa 15%). Galium-Arsenide is een van de meest efficiente halfgeleiders, maar het materiaal is erg schaars en erg duur (circa 35 euro per zonnecel). Deze zonnecellen worden vooral toegepast op satellieten. Vier elektronische regelunits (MPPT’s, Maximum Powerpoint trackers) zorgen dat voortdurend het maximalevermogen uit de zonnecellen wordt gehaald.

Elektrisch systeem De zonnecellen leveren een vermogen van maximaal 2000 W. Als de zonnepanelen meer energie opwekken dan nodig is om de motor aan te drijven, wordt het overschot opgeslagen in een 6 kg oplaadbare (lithium polymeer) accu. De solar boat wordt aangedreven door een ‘disk elektromotor’ die met een haakse tandwielkast verbonden is met een tweebladsschroef. De tandwielkast bevindt zich in de ‘pod’, een gestroomlijnde kast onder water. Als de bestuurder aan het koolstof stuur draait, zorgt een stuurkabel ervoor dat de motor inclusief pod met tandwielkast en schroef van positie veranderd (er is geen roer). De boot kan hierdoor zeer scherpe bochten maken.
De Solar Boat heeft ook een aantal veiligheidssystemen aan boord. Zo wordt de accu constant gecontroleerd op o.a. temperatuu en spanning door het BMS (battery monitoring system). Dit systeem kan uitgelezen worden en indien noodzakelijk ingrijpen. Ook bevindt er in de boot een brandblussysteem die automatisch wordt geactiveerd wanneer de tempratuur in de boot  te hoog wordt.
Mocht er onverwacht water in de boot komen zal de geinstalleerde lenspomp automatisch het water wegpompen. Het is ook mogelijk om dit handmatig aan te zetten. In de cockpit zit voor de veiligheid ook een dodemans koord om in tijd van nood het gehele systeem uit te schakelen.
Om tijdens de wedstrijd een goede strategie te bepalen heeft de boot een draadloze verbinding (UMTS/HSDPA) met een volgauto waarin de werking van het systeem, de accureserves en de weercondities worden gevolgd en geanalyseerd. In de boot bevindt zich dan ook een track&trace unit waarmee in de volgauto de juiste snelheid en positie bepaald kunnen worden van de boot.

Romp Het ontwerp van de romp is in samenwerking gedaan met het grootste maritieme onderzoek instituut ter wereld, het MARIN.  De Solar Boat heeft een zeer smal onderwaterschip (de diepgang is slechts 10 cm) waardoor de weerstand van de romp minimaal is. De rompvorm waaiert boven de waterspiegel wijd uit om voldoende oppervlak te bieden aan de zonnecellen. De boot is gemaakt van koolstof. In het dek zijn ook glasvezelmatten gebruikt ivm de geleiding van koolstof. Deze materialen zijn sterk en ultralicht. Hoe lager het gewicht, hoe sneller de zonneboot kan varen. De romp is verstevigd met vijf dwarsschotten en een platte afdekrand. De romp is relatief slap. Pas als de romp verbonden is met het dek, ontstaat een stijve (doos-)constructie. De neus van de boeg is messcherp om door het water te ’snijden’ en is verstevigd met een aluminium plaat om een mogelijke botsing te weerstaan. In de hoeken zitten vier verstevigingshoeken met hijogen om de boot uit het water te kunnen tillen. Tijdens de Frisian Solar Challenge moet namelijk ook geklund worden.

  

  • Tu Delft
  • Marin Internet
  • ALE
  • Delta Lloyd
Powered by Studio56